본문 바로가기

활동 라스트 제너레이션에게, 김용익

목록으로 돌아가기

라스트 제너레이션에게, 김용익


  • 제목라스트 제너레이션에게, 김용익
  • 장소서울시립 미술아카이브 모음동 전시실 1·2, A 라운지 1·2, 배움동 프로젝트갤러리
    전시기간2023.08.24 ~ 2023.11.19
  • 참여작가김용익
    관람료무료
  • 전시문의02-2124-7400
    주최 / 후원서울시립미술관

작가를 상공 촬영한 사진


《라스트 제너레이션에게, 김용익》​

《라스트 제너레이션에게, 김용익》 전은 개념주의 미술, 모더니즘 미술, 공공미술에 걸쳐 다층적인 작업을 전개해 온 김용익(1947–)의 미학과 태도, 사유와 실천에 주목하는 전시이다. 이번 전시에서는 김용익이 2000년대부터 전개해 온 생태주의적 관점과 우리 문명, 환경, 삶에 관한 메시지를 담은 후기 작업에 주목하고, 이러한 작업을 발아시켜 온 그의 주요한 미술 철학을 살펴본다. 김용익은 작업 초기부터 당대의 미술, 사회와 호흡하며 자기반성과 편집, 대화로서의 예술이라는 개념을 통해 작가와 미술의 권위에 균열을 내고, 권력화된 제도와 사회에 비평적 시선을 던져왔다. 이러한 과정에서 김용익의 작업은 점차 미술을 넘어 우리 사회와 인류의 차원으로 확장하며 우리의 삶에 밀착된 메시지를 담아 나갔다.

김용익 아카이브는 김용익이 생애 전반에 걸쳐 생산, 수집한 자료로, 그의 사유가 전개돼 온 다공적인 공간이다. 그의 아카이브는 작품이 구성되는 과정보다는 그 기저에 흐르는 개념적 사유의 형성 과정을 보여주며 때로는 하나의 작품으로 작동하는 독립적인 면모를 띤다. 또한 김용익이 50여 년간 써온 글처럼 그에게 기록은 삶을 살아내는 하나의 방법으로 자리 잡으며, 그의 예술세계가 당대의 미술, 사회와의 지속적인 상호작용에서 나온 산물임을 보여준다.

이번 전시는 김용익 아카이브를 통해 작가의 작업 기저에 흐르는 사유가 초기의 인식론적인 미학에서 후기의 존재론적 철학으로 진화해 온 과정을 추적한다. 김용익의 ‘예술하기’는 미술을 통해 시각적 인식, 개념, 모더니즘 이론을 탐구하던 초기 작업에서 예술, 인간과 문명의 존재론적 측면을 탐구하는 후기 작업으로 진화해왔다. 이 과정에서 작가는 예술하기를 삶의 방식이자 철학으로 통합해왔다. 전시 제목인 ‘라스트 제너레이션에게’는 이러한 그의 삶과 작업의 여정을 은유한다. 우리 사회에서 터부시되는 생각과 행동, 소외된 존재들에게 대화를 건네며 그들에게서 대안적인 가능성을 찾아왔다. 팬데믹과 기후 위기에 직면해 있는 21세기의 언저리에서 김용익의 여정이 우리의 삶과 사회의 대안을 생각해 보는 데 보탬이 되기를 바란다.

To the Last Generation, Kim Yong-Ik

To the Last Generation, Kim Yong-Ik highlights the aesthetics, attitudes, thoughts, and practices of Kim Yong-Ik (1947–), whose multilayered work spans conceptual, modernist, and public art. The exhibition focuses on the artist's later works, which contain ecological concepts and messages about civilization, the environment, and life that he has been unfolding since the 2000s. It also examines the major artistic philosophies explored by Kim as he generated these works. Since the very beginning of his career, Kim has been engaged with the art and society of his time. He has challenged the authority of both the artist and art and cast a critical eye on official institutions and accepted society through the concept of art as self-reflection, editing, and dialogue. In this process, Kim’s work has gradually expanded beyond the exploration of art to the level of society and even all humanity, conveying messages that are close to our lives.

The Kim Yong-Ik Archive, which is comprised of materials that he produced and collected throughout his life, is a multilateral space that shows the development of his thoughts. It demonstrates the formation of the ideas underlying his works rather than the process of their creation, and in a sense his archival pieces function as independent stand-alone works. Like his writing, which he has been pursuing for more than fifty years, documentation has become a way of life for him, demonstrating how his art is a product of continuous interaction with the art and society of his time.

The exhibition uses his archive to trace the evolution of the ideas underlying the artist’s works, from his early epistemological aesthetics to his later ontological philosophy. Kim Yong-Ik’s art-making has evolved from early works exploring visual perception, conceptualism, and modernist theories through art to his later works exploring the ontological aspects of art, humans, and civilization. Over this process, the artist has integrated art-making into his way of life and philosophy. The title of the exhibition, To the Last Generation, is a metaphor for this journey in his life and work. He has been engaging in dialogue with less-accepted ideas, tabooed behaviors, and marginalized people considered taboo by society as he sought new possibilities in them. It is hoped that Kim Yong-Ik’s journey will contribute to helping us think about alternatives for our lives and society in this twenty-first century as we face a pandemic and the climate crisis.


사진: 〈김용익 모놀로그: 그늘을 찾아서〉, 2023 (스틸) © 권태훈
Photo: Kim Yong-Ik Monologue: In Search of a Shadow, 2023 (still) © Taehoon Kwon